keskiviikko 15. toukokuuta 2013

Primaspan

Jag fick frågan om varför jag ätit Primaspan under graviditeten. Orsaken är att jag i höstas testats positivt till Sjögrens syndrom, en av de lindrigare reumasjukdomarna. Har dock ingen diagnos eftersom jag inte har tillräckligt med symptom, blodproven togs lite av "misstag", men det är en annan råddig historia.
Ifall mamman har Sjögrens syndrom finns det en chans att fostret kan få något fel med hjärtat eller också bli för litet till växten. Därför har jag också varit på fler kontroller till mödrapolin. En annan "säkerhetsåtgärd" var då att medicinera mig med 100mg Primaspan per dag sedan jag hade veckorna 11+4. Vad Primaspanet har haft för inverkan och varför jag ätit just det har jag försökt få svar på av flera olika läkare, men "varmuuden vuoksi" (för säkerhets skull) och "siitä ei ole mitään haittaa" (den gör ingen skada) är det som jag flera gånger fått som svar. Så kvar återstår bara min egna "konspirationsteori"... Varsågod: Läkare brukar av någon orsak vilja skriva ut läkemedel. Annars tycker de väl att de inte ha gjort sitt arbete eller så blir läkemedelsföretagen sura. Primaspan är enligt flera av läkarna jag talat med ett läkemedel som gravida kan äta. Man har testat att 75mg om dagen är ofarligt för fostret. Nu finns det ju inte någon Primaspan med den styrkan (finns bara 50, 100 och större), så då är det väl enklast att avrunda till 100. (De är också svåra att dela, så därför säkert inte 1,5 av 50.) Och finns det nu ett läkemedel som man med gott samvete kan mata i gravida, så varför inte skriva ut det i varje fall där det är något extra?! Till saken hör att de rekommenderar det åt kvinnor som fått missfall också. Rådgivningsläkaren tyckte redan i vecka 7 att jag skulle börja äta det pga min tuulimuna. Men då tyckte både min hälsovårdare och en läkare hon konsulterat på mödrapolin att det var onödigt eftersom en tuulimuna inte klassas som missfall.

Alltså, orsak: jag har blodvärden som tyder på Sjögrens syndrom
varför Primaspan: har endast min egna teori...

Ifall förklaringen känns råddig är det för att det är just vad det är!

2 kommenttia:

Sara S. kirjoitti...

Tack för inlägget. :)
Primaspan verkar vara en väldigt vanlig medicin bland äldre människor, för såna som fått blodpropp. Den har tydligen en bloduttunnande effekt. Det var också därför jag skulle ta den. För att blodflödet i moderkakan skulle vara så bra/stor som möjligt. Efter att ha fött tre riktigt små barn, tror jag inte att medicinen har haft så stor effekt på näringstillförseln, utan storleken har nog mera berott på våra gener. Små föräldrar kan knappast få bjässe-barn.
Sen rekommenderas den väl för gravida som fått missfall för att hindra att det blir blodpropp i livmodern/moderkakan som kan bli missfall... Det är iaf den förklaring jag fått...
Tycker också att jag fick väldigt vaga och flummiga förklaringar, mest bara "för säkerhets skull"...precis som du skrev.

Anonyymi kirjoitti...

Honde mommon har int fördjupa se i Sjögrens syndrom MEN!!
Vi har Ehlers Danlos Syndrom å he är ju å i släkte tänkt bara att du kan ju koll lite åv he å om du är intressera.
Jag är på väg mot Oulu för att få diagnos min systerdotter har den och jag är nästan hundra på att min äldre dotter har den :( :(hon som blev mamma.
Vad vi har forskat så kommer det från min mammas sida alltså din fammos syster.Därifrån tror vi att det kommmer från"gambelmommo"hon hade också ngra problem med lederna,b.la.knät hoppa ur.
Tänkt bara skriv att dethär.
Veit int dina symptom,behöver int veta heller!!!
Kram och sköt om dej.
SNART......har du henne i din famn!