maanantai 21. maaliskuuta 2011

Lästips

En bok som jag rekommenderar åt typ alla* är Äldst, yngst eller mittemellan av Elisabeth Schönbeck. Boken handlar om hur ens placering i syskonskaran (också om man är endabarn) påverkar en  i t.ex. yrkesval, partnerval och fritidsintressen.



Fick låna boken av mina faddrar, som också tipsade mig om den och den är ju suverän! Det är int bara en gång man drar på munnen och känner igen sig självett syskon eller partnern. Rekommenderas verkligen åt personer som är intresserad av att fundera på hur vi har påverkats och våra barn påverkas av uppväxtmiljön.

Författaren hoppas på att läsaren ska få många ahaa-upplevelser under bokens gång, och jag hade redan fått flera innan jag var halvvägs. T.ex. att föräldrar aldrig ger en exakt likadan uppfostran åt sina barn, fastän hur mycket de försöker. Och att när två vuxna syskon berättar något om sin barndom låter det ibland som om de skulle ha kommit från två olika familjer pga att olika händelser har betytt olika mycket för dem.


Mer om boken kan läsas här.

* för vi har alla en familjebakgrund av något slag

1 kommentti:

Lina kirjoitti...

va räknas ja till som e andra äldst i en skara på 5?