keskiviikko 4. syyskuuta 2013

September

Det känns vääldigt konstigt det här att för en gångs skull inte ha haft någon skolstart i år. Även om jag tycker att det är mycket skönt att vara ledig, så är jag en som gillar rutin och framför allt att ha en kalender! Det är första hösten på myyycket länge som jag inte har någon kalender att bläddra i och fylla i. Visst har jag en på telefonen, där jag fyller i de "menot" som vi har (annars skulle jag knappast komma ihåg någon av dem), men ingen riktig en, och jag har bestämt att försöka hålla mig till efter julen innan jag skaffar en. För då kommer jag, som det ser ut nu, att börja jobba igen* och jag ska försöka hålla mig bort från allt planerande och leva i nuet tills dess.

I helgen var Thilde på hennes första semesterresa då vi var på min kära barndomsväns bröllop i Nystad.  Bröllopet var fint och mycket likt brudparet. Är mycket glad att vi beslöt oss för att åka iväg, även om jag i ett varv under bilresan ner tvivlade lite då jag var så trött av den tidiga väckningen. Vi hade lånat husbil av min mommo och moffa, och vi skulle aldrig ha klarat oss lika bra ifall vi inte hade haft den. Vet inte ens hur vi skulle ha haft plats med alla saker i en vanlig bil. Dessutom hade vi bästa resesällskapet Linda och Thomas med oss, så husbil var det perfekta. Övernattade gjorde vi ändå inte i den, utan istället sov vi första natten i min brors lägenhet i Vasa och sedan i Nystad övernattade vi i en liten "stug-lägenhet".
Hilja-stugan vi sov i

Smakupplevelser på bröllopet

Husbilen kom också till nytta under tiden vi var på bröllopet, då vi både kunde byta blöja och mata i den. Under bilfärden var den också bra då hon alltid ibland fick ligga och sträcka på sig och likadant underlättades matandet och blöjbytandet, då vi inte behövde göra det in på någon bensinstation. Thilde, som blev 3 månader under resan, uppförde sig prima och var nöjd största delen av resan. Nu hoppas vi bara på att hon inte har fått något fel i ryggen av all stolsittande...





Idag har vi ett av våra "menot" då vi ska på 3 mån rådgivning och få vaccin i form av sprutor för första gången. Få se hur det går och om hon reagerar något på dem.. Vet inte om hon redan anade något igårkväll då hon grät hela kvällen. Trodde redan att hon blivit sjuk, då hon var så het, men febertermometern visade 36,7, så det var (väl?) normalt. Sov gjorde hon bra, 12 timmar med lite mat och bajsningspauser emellan, och nu sover hon igen. Den en och en halv timme hon var vaken idag var hon på helt bra humör, så kanske hon bara var trött igår.

På husfronten har det också börjat hända saker den senaste veckan, och nu är det förhoppningsvis bara fråga om någon vecka innan vi flyttar. I måndags hade vi t.o.m. en dörrklocka!


Tror inte riktigt att jag har fattat att vi ska flytta ännu. Kan bra hända att jag fattar det först när vi har flyttat. Och det blir spännande att se hur vår lilla fröken reagerar på flytten...

Blev en uppsats nu igen.. Skriver tydligen för sällan när det i ett och samma inlägg ska handla om så många olika saker.. 



* Thilde ska vara hemma med hennes pappa i vinter

2 kommenttia:

Elena kirjoitti...

Jee, här gillas åtm dina "uppsatser" väldigt mycket! Roligt att ta del av er vardag :)

ps. Jag har köpt en kalender i år också, fastän det inte finns lika mycket som vanligt att fylla i den. Men är man beroende så är man... :P

mymme kirjoitti...

Käraste kalender-själsfrände, jag avundas dej, men ska försöka hålla mig till efter julen!.. ;) Kul om det uppskattas. :) Hoppas ni har d bra, d e int länge kvar nu!! Spännande!!! :D kram