torstai 17. tammikuuta 2013

Raksa och raska(u)s

Det går undan på bygget. Igår var andra våningen och takstolarna på plats, och idag ska de förhoppningsvis ha fått lagt någotslags tak på.


Idag hade vi också den otroligt spännande rakenneultran (vet int va det heter på svenska, men de kollar att allt utvecklas normalt) och allt var till vår lättnad bra! Antagligen är det en Thilde (?) vi har att vänta i juni. <3

Den här graviditeten har hittills varit mycket psykiskt påtungande för mig. (Förstår nu det finska ordet för graviditet: raska(u)s..) Inför varje undersökning har jag varit livrädd, och varje gång jag var på wc fram till ca vecka 15 var jag rädd för att det skulle komma blod... (vilket det också gjorde i vecka 8...) En av orsakerna till att jag inte har bloggat om graviditeten har varit att jag varit rädd för att om jag börjar skriva om den (=gör den verklig), så går det dåligt igen..
Den senaste veckan har jag dock insett att jag måste försöka börja slappna av och tänka lite mer positivt för annars blir jag galen innan 40 veckor är gågna. Ett av mina "terapimetoder" är nu därför att börja blogga om det. Annat som har hjälpt är också att prata om det med andra, vilket jag den här veckan har gjort ganska mycket. Är så tacksam över att jag har så fina vänner! <3

Idag hade vi också turen att ha en barnmorska som jag kände från förr och det gjorde mig mycket mer lugn än jag varit hittills då jag darrande lagt mig på britsen. Vid läkarbesöket fick jag veta att de ska kolla upp babysens hjärta om en månad igen, eftersom
jag i november fick veta att jag har början till Sjögrens syndrom. Ifall man har sjukdomen kan fostrets hjärtslag påverkas. Men också läkaren var bra och tyckte att jag inte skulle oroa mig. Hon tyckte också att jag kunde försöka återvända till jobbet imorgon. Har varit sjukskriven över en vecka pga att lilltjejen äter upp all min energi vilket resulterade i några "nära-svimnings-upplevelser" på jobbet. Bra med mjukstart i form av fredag. Hoppas på att det nu sku gå bra att jobba eftersom jag varit ganska mycket sjukskriven nu med det här och så hade jag sammandragningar före jul.

Oj, vilken uppsats det blev! Ska avrunda med en bild på kulan. Veckorna är idag 20+1.

Ei kommentteja: